Na het succes van vorig jaar, bundelen Marketing Zaanstreek, het Sint Michaëlcollege, FluXus en Artzaanstad opnieuw hun krachten voor de tweede editie van het project ‘Identiteit en de Zaanstreek’. Dit kunstinitiatief, waarbij vierdejaars VWOXtra leerlingen van het Sint Michaëlcollege worden uitgedaagd om hun eigen identiteit te verkennen, krijgt dit jaar een vernieuwde vorm met workshops bij FluXus van fotograaf Terence Loos en stadsdichters Lisa van Tongeren en Reinier Fosch. De leerlingen zullen hun identiteit vastleggen via fotografie of uitdragen via een spoken word voordracht. De expositie is te zien vanaf 26 januari 2024 in Artzaanstad en maakt deel uit van de ‘Zaanse Connectie’ expo.
Waarom dit project?
Het Sint Michaëlcollege laat vwoXtra-leerlingen van 4 vwo nadenken over hun eigen identiteit, wat een complexe kwestie voor jongeren kan zijn. Danielle Peereboom van het Sint Michaëlcollege en Nienke Aussems, projectmanager van Marketing Zaanstreek, hebben de leerlingen geïnspireerd tijdens een presentatie over identiteit. Dit project biedt hen de mogelijkheid hun eigen identiteit te verkennen, erover na te denken, in gesprek te gaan en te uiten in een kunstwerk.
Nienke Aussems zegt hierover: “Wij baseren onze marketing op het Zaanse DNA: onder andere eigenzinnig, authentiek en ondernemend. Wij zijn heel benieuwd of jongeren zich hierin herkennen, voelen zij zich Zaans? En hoe trots zijn zij op deze Zaanse identiteit.”
De leerlingen krijgen dit jaar extra inspiratie met workshops van fotograaf Terence Loos en de Zaanse stadsdichters Lisa van Tongeren en Renier Fosch. Het project is gericht op het uiten van eigen gedachten en het slaan van een brug tussen het cognitieve denkvermogen en het emotionele aspect. Jan Jaap Doeven, mentor van de leerlingen, benadrukt: “De mens achter de gedachte.”
“Voor Artzaanstad is dit project een toffe manier om jongeren een podium te geven en het onderwerp ‘Identiteit’ op een creatieve manier vorm te geven. We hopen hierdoor bij te dragen aan een stukje eigenwaarde en dat kunst daar een belangrijke rol in kan innemen”, aldus Marc Aijtink directeur Artzaanstad.
Linda Willemszoon van FluXus: “Verbeelding is zo krachtig wanneer het samenkomt met de eigen identiteit. Om een stapje weg te gaan van het denken en meer naar het voelen en maken. Zo benieuwd wat dat doet met de leerlingen.”
De kunstwerken van de leerlingen zijn te zien tijdens de expositie ‘Zaanse connectie’ van 26 januari tot en met 25 februari 2024.