Lesrestaurant Compaen serveert Zaans menu ‘De Zaanstreek smaakt naar meer’

Marketing Zaanstreek heeft de handen ineengeslagen met VMBO-school het Compaen om een bijzondere culinaire ervaring aan te bieden in het kader van de campagne “De Zaanstreek smaakt naar meer”. Leerlingen van Het Compaen zullen een Zaans menu samenstellen en uitserveren in het schoolrestaurant, waarbij de trotse voedselindustrie van de streek centraal staat. Dit culinaire festijn is gedurende de maanden oktober en november te beleven in het lesrestaurant van Het Compaen. 

 Deze samenwerking is voortgekomen uit een gedeelde visie om de rijke culinaire tradities van de Zaanstreek te eren en jonge talenten de kans te geven hun passie voor voedsel te ontwikkelen. Ter voorbereiding op het samenstellen van het Zaans menu, hebben maar liefst 60 vierdejaars leerlingen van de afdeling HBR (Horeca – Bakkerij – Recreatie) een inspirerende excursie gemaakt naar het Zaans museum, Brouwerij Hoop, specerijenmolen de Huisman en het Cacaomuseum van Ofi. Stichting Marketing Zaanstreek heeft de onderlinge verbindingen gelegd en heeft deze dag georganiseerd.

 Mariska Siderius, docent HBR, zegt hierover: ” Dank aan de gastvrijheid van de musea en de brouwerij. Het was niet alleen leerzaam, maar ook bijzonder plezierig. Met deze excursie leren de leerlingen ambachtelijke bedrijven in hun eigen omgeving beter kennen. Met het aansluitende project van het bedenken van een Zaans menu dat wij in het lesrestaurant gaan serveren, komen de ingrediënten en/of producten die zij daar hebben gezien ook echt tot leven in hun lessen. En wie weet krijgen zij hierdoor ook inspiratie voor eigen toekomstige perspectieven in de Zaanstreek”.

 Nienke Aussems van Marketing Zaanstreek: “Dit project benadrukt het belang van samenwerking om de trots en identiteit van de Zaanstreek te versterken. De Zaanstreek heeft een rijke geschiedenis als het gaat om de voedselindustrie, dit project maakt het voor leerlingen beleefbaar. Zij gaan er in de praktijk mee aan de slag, ook wordt er een directe verbinding gelegd tussen de jongere generatie en lokale ondernemers, met als doel dat het de leerlingen inspireert om de Zaanse voedselindustrie te omarmen.”

  

Data waarop de Zaanse menu’s te proeven zijn:

3-gangen diner op woensdag, 17.30 tot 19.30 uur:

11 oktober
18 oktober
1 november
8 november

 2-gangen lunch op vrijdag, 12.15 tot 13.30 uur:

13 oktober

20 oktober

3 november

10 november

 

De kosten voor een twee-gangen lunch inclusief koffie/thee met lekkernij bedraagt 12,50 p.p., voor een drie-gangen diner inclusief koffie/thee 14,00 p.p. Deze prijzen excl. overige consumpties. Reserveren is noodzakelijk en kan per e-mail restaurant@compaenvmbo.nl . U kunt per keer 1 reservering maken en pas een nieuwe reservering maken, nadat u geweest bent.

 

In de loop van het schooljaar zullen er meerdere restaurant data bekend worden (per periode), hou hiervoor de website van het Compaen (https://www.compaenvmbo.nl/lesrestaurant/) in de gaten om te reserveren.

 

Voor meer informatie over deze samenwerking en de campagne “De Zaanstreek smaakt naar meer”, kunt u contact opnemen met:

 

Nienke Aussems van Marketing Zaanstreek, 0650240994, nienke.aussems@zaans.nl

Mariska Siderius, docent HBR, Compaen Vmbo, 0641242068, m.siderius@compaenvmbo.nl