Jaar: 1978
Land: Amerika
Duur: 115 minuten
In San Francisco ontluiken schijnbaar uit het niets overal roodroze bloemen, die al snel een vreemd en verontrustend effect op de autochtone bewoners van de stad beginnen te hebben. Gezondheidsinspecteur Matthew Bennell (Sutherland) komt er met hulp van collega/vrienden gaandeweg achter dat er in verband hiermee een afschuwelijke catastrofe plaatsvindt, die feitelijk al niet meer te stoppen is. En na tevergeefs geprobeerd te hebben om de lokale autoriteiten van het gevaar bewust te maken, rest hem weinig anders dan trachten te voorkomen dat ook hij aan de uitheemse flora ten prooi valt.
Deze sciencefiction griezelthriller is een zeer geslaagde remake van de gelijknamige film uit 1956 en dat mag bijzonder worden genoemd, want veruit de meeste remakes in de filmhistorie zijn niet veel meer dan complete verspilling van tijd, geld en moeite. Daarnaast stond de eerste versie al als klassieker te boek, wat de uitdaging van een nieuwe verfilming nog groter maakte. Regisseur Kaufman stak het geheel in een modern jasje, verplaatste het verhaal van het platteland naar de grote stad en verrijkte het door er een iets subtielere spanningsopbouw in aan te brengen. Zie hier het zeldzame voorbeeld van een bewerking die niet onderdoet voor het origineel en zelfs, mocht je dat willen, als een verbetering ervan kan worden beschouwd.
Bij aanvang van hoofdrolspeler Donald Sutherland’s loopbaan zat zijn voorkomen hem niet mee. Het lange gezicht met de machtige grijns en licht uitpuilende, helderblauwe ogen was simpelweg te markant om geloofwaardig over te kunnen komen in de rol van een ‘gewone man’, zo werd hem verteld. Maar later in zijn carrière, toen vanaf eind jaren zestig dit soort opvattingen niet meer golden, werd deze karakterkop juist zijn handelsmerk. De Canadees speelde gedurende zijn leven meer dan tweehonderd rollen in films en series. En omdat hem in principe geen rol te gortig was, leverde dat een variatie aan memorabele types op, zoals de losbandige chirurg “Hawkeye” Pierce in M*A*S*H (1970), de hippie tankcommandant “Oddball” in Kelly’s Heroes (1970), de getraumatiseerde vader John Baxter in Don’t Look Now (1973), de wrede zwarthemd Attila in Novecento (1976) en de Ierse naziespion Henry Faber in Eye of the Needle (1981). Donald Sutherland verliet onze sterfelijke wereld afgelopen maand juni, 88 jaar oud. Hij laat één dochter na en vier zonen, die allen zijn vernoemd naar regisseurs waarmee hun vader gewerkt heeft.